14.10.2009

Lesekrok med loppisfunn

Har laget en lesekrok i den ene delen av stua. Der er det en salig blanding av ting jeg liker. Lenestolen en kjøpt på et loppemarked før vi flyttet fra Oslo. Der fikk den aldri en skikkelig plass - her skal den brukes flittig, helst sammen med en bok og en kopp te.

Den svarte lysestaken var opprinnelig i messing og kjøpt på et loppemarked. Jeg lakkerte den med svart Dupli-colour spraymaling fra Torshov Bilrekvisita.


Metallbordet er laget av et fat som ble med broren min på flyttelasset etter endt studieperiode i Trondheim - han visste ikke helt hvor det kom fra eller hadde bruk for det. Det fikk en krakk fra IKEA som understell og passer nå perfekt som avlastningsbord.


Lenestolen har fått selskap av et Luddeskinn fra IKEA og en avlang pute jeg hadde liggende i boden, fra Åhléns. Grønnfarges tas opp i stolen og blåfarget i kartene på veggen. Ganske tilfeldig egentlig, men det er det ingen som trenger å vite...!


En gammel trekasse kom hjem fra et loppemarked forrige helg - interiørbladene mine passer perfekt.


Et par sko jeg kjøpte da vi bodde på Grønland i Oslo. Nå fungerer de som tøfler og matcher stilen på bordet.


Kart fra en gammel kartbok, også den fra loppemerked, rammet inn med rammer fra IKEA. Det var Mannen med stor M som kom hjem med den under armen en dag i sommer, som gave til meg. Verdens (!) beste gave. Den luktet gammelt og hadde de mest fantastiske kart over hele verden. Samlet på 50- og 60-tallet fra National Geographics utgivelser.

Verdenskartet fikk plass fordi det er det fineste av dem alle og har den Amerikanske utformingen med USA i midten - morsomt med en annerledes look enn de verdenskartene vi er vant til. Australia fordi det var hoveddestinasjonen på vår 6 ukers ferie tidligere i år.

En: My new favorite place to read and have a cup of tea. Most of the things are second-hand or from flea markets, like the candle sticks I spraypainted glossy black.

3 kommentarer:

  1. Når jeg kommer på besøk kan jeg ikke garantere for at jeg stjeler med meg ett kart eller to fra veggene deres... For rare kart forøvrig kan du se på bloggen: http://strangemaps.wordpress.com/ samt bestille ei bok her: http://www.amazon.com/Strange-Maps-Atlas-Cartographic-Curiosities/dp/0142005258

    SvarSlett
  2. Herlig miks av shabby vintage og retro - likte den grønne stolen din kjempe! Klem fra Gro!

    SvarSlett
  3. Spørs om du får komme på besøk nå, Sigg... Hvis du ankommer i småfly skal jeg vurdere det :)

    Gro: Den litt tilfeldig sammensatte kroken, ble ikke så verst. Deilig når ting en har passer så godt sammen uten at man trenger nye innkjøp. Likte veldig godt La Belle!

    SvarSlett